Storing?

24 uur bereikbaar:

Heeft u een storing aan uw toestel of installatie? Wij helpen u graag! Om u snel van dienst te kunnen zijn, is het belangrijk dat wij zo exact mogelijk weten wat het probleem is. Wij kunnen uw storing dan snel en doelgericht oplossen. Neem zo mogelijk noodmaatregelen om schade of andere storingen te voorkomen.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn?

De maatregelen die u zelf kunt nemen, zijn afhankelijk van het type storing. Hiernaast  geven wij u een paar tips.

Let op: Ruikt u een gaslucht, dan is onmiddellijke actie vereist!

  1. Draai direct de hoofdgaskraan dicht. Deze zit meestal vlak voor uw gasmeter in de meterkast.
  2. Zet deuren en ramen open zodat het gas weg kan.
  3. Doof alle vuur en sigaretten.
  4. Bel daarna onze storingsdienst op 0516-513841
  1. Vul een aantal pannen of emmers met water zodat u water hebt om te drinken en te spoelen. Draai vervolgens de hoofdkraan dicht. Deze zit meestal onder een luik bij de voordeur.
  2. Draai de kranen open zodat het water uit de leidingen loopt. Als u weet waar de tapkraantjes zitten, kunt u deze ook opendraaien. Doordat de watertoevoer is afgesloten, stopt ook de lekkage.
  1. Schakel de CV-ketel uit (eventueel door de stekker uit het stopcontact te trekken). Hierdoor neemt de druk in de leidingen af en zal de lekkage verminderen.
  2. Als de lekkage blijft voortduren en schade dreigt te veroorzaken, kunt u het water vervolgens uit de leidingen laten lopen. U laat het water weglopen via de vulkraan die meestal onder de CV-ketel zit.

Bij lekkage aan de afvoerleidingen kunt u doorgaans zelf weinig doen. Gebruik de wastafels, toiletten en gootstenen die afwateren via de kapotte leiding zo min mogelijk. Probeer de schade te beperken.

Bij daklekkage kunt u doorgaans zelf niet veel doen. Probeer de schade zoveel mogelijk te beperken en schakel een specialist in. Heeft u lekkage aan een plat dak met bitumen (“teer”), of lekkage aan goten, afwerkingen met zink of koper, neem dan contact op met ons. Heeft u een pannendak dan kunt u contact opnemen met een gespecialiseerd dakbedekkingsbedrijf. Wij repareren geen pannendaken.

Bij stroomuitval kunt u een aantal dingen zelf controleren.

Kunt u de oorzaak vinden?

  1. Viel de stroom uit toen u een bepaald apparaat aanzette of toen het automatisch aansloeg (zoals een koelkast of wasmachine)?
    In dat geval is het betreffende apparaat de meest waarschijnlijke oorzaak. Trek de stekker uit het stopcontact en schakel de stroom weer in. Als de stroom niet opnieuw uitvalt, heeft u de oorzaak van de uitval gevonden.
  2. Bel een onderhoudsmonteur voor het defecte toestel. Let op: steek de stekker van het toestel niet opnieuw in het stopcontact!

Welke stop is doorgeslagen?

  1. Is de stroom in het hele huis uitgevallen? Dan is de hoofdzekering doorgeslagen of is de aardlekschakelaar geactiveerd. Hier kunt u zelf weinig aan doen. Bel onze storingsdienst op 0516-513841.
  2. Is de stroom alleen in bepaalde vertrekken uitgevallen? Dan is er een groepszekering doorgeslagen. Gebeurde dit bij het inschakelen van een apparaat of een lamp? Trek dan de stekker uit het stopcontact of vervang de lamp. Schakel de stroomgroep weer in. Valt de stroom opnieuw uit dan is er iets anders aan de hand. Bel in dat geval onze storingsdienst op 0516-513841.

Als de CV uitvalt, zijn er twee dingen die u beslist eerst moet doen:

  1. Druk op de reset-knop. De elektronica van een CV kan door allerlei oorzaken ontregeld zijn. Met de reset-knop zet u alles weer in de begin-stand. Vergelijk het met het opnieuw opstarten van uw computer. Waar de reset-knop zit, verschilt per CV-ketel. Kijk in het instructieboekje van uw CV-ketel als u de reset niet kunt vinden.
  2. Controleer de waterdruk. Deze wordt vaak in het display weergegeven. Soms staat daar een melding zoals Good, OK of Fill.
  3. In het instructieboekje ziet u wat de meldingen betekenen. Ook staat erin het boekje hoe u de waterdruk kunt aflezen. Een normale druk is tussen de 1,2 en 2 bar. Als de waterdruk te laag is, moet het verwarmingssysteem worden bijgevuld. In het instructieboekje staat stap voor stap hoe dat in z’n werk gaat. 
  4. Is er toch iets anders aan de hand? Bel dan onze storingsdienst op 0516-513841.